24 mai 2020

Circe - Madeline Miller ( recenzie)



Cum am ajuns la carte?
Inainte sa fie publicata la noi, am vazut cartea pe unul din grupurile straine de fantasy, pe unde ma aflu. Cei de la #Paladin s-au miscat fantastic de bine cu traducerea si publicarea. Cartea e intr-o conditie fizica mai mult decat excelenta.
Nu se vede din imagine, insa... coperta cartonata are o alta coperta cu adeziv metalizat, bronz. E minunata, coperta! Hartia copertii iarasi e foarte faina! Cat am citit cartea am dezbracat-o de protectia ei si am invelit coperta cartonata in folie, ca sa nu o stric cumva. Acum, ca am terminat de citit, o asez frumos in biblioteca, pe raftul cu carti de 5 si 7 stele, si nu o mai misc de acolo!

Dar, ce este cu povestea dintre coperti?
Nu am multe sa va spun in plus. Nu intru nici in descrierea povestirii pentru ca, probabil ca stiti ca este despre #MitulLuiCirce.
Cartea este o #ReinterpretareFantasy a #MituluiLuiCirce.
O detaliata calatorie prin Olimp, printre zei si muritori, prin cultura si filozofia lor de viata, peste veacuri, alaturi de Circe si de fiintele care au facut parte din viata ei. Dar mai ales, este o calatorie prin transformarile ei, prin suferintele si dramele vietii ei de zeita, de vrajitoare, de mama, de...muritoare.
E o carte trista. Cu multa povestire. Cu accent pe emotii. Care, in mare parte, sunt framantari.
Este o relatare a vietii lui Circe, prin intermediul autoarei.
Intalnim mai toate zeitatile olimpului si multe fiinte muritoare si semi-muritoare, intr-o abrodare care mi s-a parut magistrala. Oricum, oricine stie ca un personaj mitologic e interconectat de alte zeci de personaje, pe care trebuie sa le cunosti la fel de bine.
Poate sunt prea fascinata de mitologie, eu (mai jos va spun mai multe)*, dar ma bucur ca am acasa aceasta capodopera.
E un exemplu, nu doar de poveste, ci de stil literar, de stil de autor, munca depusa in cercetarea subiectului.

*Am scris prima data despre #Circe, in 2014, pe vremea cand eram redactor AstroText. Mai bine de 5 ani, luna de luna, am studiat lumea greco-romana mitologica. Cine stie, stie ca administrez aceasta pagina de Facebook, de ani buni. Mitologie si Astrologie. Aici gasisti multe mituri.

Ce am inregistrat la mine in timpul citirii cartii?
Cele 424 de pagini au fost un deliciu. Am adorat cartea de la prima propozitie. Pana la ultima.
Dar am simtit, la un momenta dat, poate la o ora prea tarzie, ca putea sa o mai taie din atatea descrieri si regasiri de personaje.
Insa, nu am putut sa nu inteleg ca autoarea a pus accent pe intensitatea trairilor protagonistei. Si nu putea sa le evidentieze daca nu descria in detaliu, par cu pas, din viata ei.
E multa povestire. Multe framantari. E drama, aici.
Si ma intrebam singura, citind, daca nu o fi prea mult pentru unii cititori focusati doar pe pagini pline de dialog, care se strabat repede.
Mie, poti sa imi dai numai povestire, cap- coada. Daca imi povestesti, frumos, nu sar peste un rand!
Am citit cartea in vreo 3 zile, ca am stat de ea si ca m-a atras ca un magnet. Parca am fost martora unui film complet, cu cadre bine definite. Insa, nu stiu, desi stiam mitul, ma gandeam ca e prea multa tragedie, pea multa suferinta.
La un moment dat chiar imi doream sa traiasca si ea o fericire!



I-am dar 5 stele pe GoodReads, pe buna dreptate. Acolo scriam asa:
"Am ales-o din pasiune pentru mitologie, nu pentru cate sute de recenzii avea.
Mi-a placut de la prima propozitie, pana la ultima. M-am bucurat sa intalnesc aproape toti zeii greco-romani si intamplarile relatate din perspectiva ei, a lui Circe.
Ca si cum, prin vocea autoarei, Circe are ocazia sa lămurească, peste atatea milenii, tot ce s-a stiut si spus despre ea.
E trista,povestea. Dramatica. Nu a dus o viata usoara, in ciuda zeitatii, in ciuda nemuririi. Dimpotriva!
Mereu m-am intrebat cum ajung zeii sa capete puterile cu care faureau atatea minuni. De ce unii sunt olimpieni si altii nu. Nu e un raspuns general, asa cum veti afla, insa forta lui Circe s-a dezvoltat muncit, trudind, descoperind.
In legenda povestita de Circe insasi, nu iti dai seama ca e una din marile Vrajitoare ale Olimpului. Ea isi descrie trairile si zbuciumul si lasa in plan secund modul in care o percep altii. E singuratica, trista, greu incercata si sufera cumplit.
Mi-a placut s-o citesc pe autoare si sa-i descopar stilul.
Am devorat cartea, dar trebuie sa spun, totusi, ca acest #fantasymythologic nu e pentru toata lumea. Cel care nu intelege mitologia, se va plictisi toate numele, si mari, si marunte ale zeilor.
Altul se poate plictisi de descrierile si povestirile detaliate, daca nu e rabdator si vrea doar actiune.
Nu stiu, imi vine sa spun ca aceasta carte are o magie de protectie, asa cum Circe construise sa-si apere filul si pe Aiaia, si ea va ajunge numai la cine o poate intelege.
Real sau nu, citind, esti captiv si atras fara sa vrei de magie. Si ma bucur ca am fost printre acei cititori!"
Recomand?
 Desigur!  Cu toata inima.! Doar daca esti pasionat de "Legendele Olimpului". Daca nu, o sa ti se para dificil sa innoti printre atatea personaje.  
🌟🌟🌟🌟🌟
         Cartea se poate achizitiona de pe site-ul Editurii #Paladin.


Va multumesc!

#OtiliaMazilu
#FantasyDeCalitate






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Parerea ta este deosebit de importanta pentru mine. Iti multumesc!